Проблема відповіді на запит платників податків
Як тільки набрав чинності НКУ, усі правознавці одразу заговорили про проблему, пов’язану з наданням відповіді на запит від податкової служби. Це питання регулюється положеннями ст. 73.3 і 78.1 НКУ.
За законом сам запит має містити таку інформацію:
- перелік запитуваних відомостей;
- перелік документів, що підтверджують відомості;
- підстави, на яких направлено запит.
Ці вимоги часто просто ігнорувалися працівниками податкової служби. Замість того, щоб вказати причини запиту, будь то виявлені під час перевірок порушення або помилки в декларації, скарги контрагентів, вони лише посилалися на статті в НКУ, у яких прописані їхні повноваження.
Щоб надати достатньо повну відповідь на такий запит, яка задовольнить податківців, платник податків збирав воєдино всі первинні документи за період, що цікавив податкову службу, і надсилав їх. Але не всі вгадували, і, як наслідок, наступала ще одна невиїзна позапланова перевірка.
Навчені гірким досвідом платники податків при повторному отриманні подібного запиту відмовлялися надавати відповідь, посилаючись на невиконання вимог до форми запиту, і надалі успішно оскаржували наказ про проведення перевірок.
Радує позиція судової влади, яка ставала на захист платника податків і приймала рішення на його користь.
Нарешті, у жовтні 2013 року до НКУ були внесені необхідні зміни, які уточнили вимоги до змісту запиту, викладені в ст.78.1 НКУ. Ці зміни полягають у наступному:
- Запитуються відомості для підтвердження конкретних фактів і порушень. У запиті мають бути чітко перераховані можливі порушення податкового законодавства та інформація про спосіб їх виявлення.
- Запитуються відомості для підтвердження даних у декларації. При цьому платник податків має підтвердити не суму, зазначену в декларації, а спростувати суму, яка становить розбіжність із задекларованою, або довести її недостовірність.
- Запитуються відомості для підтвердження інформації зі скарги контрагента. Оскільки заява зі скаргою слугує підставою для позапланової виїзної перевірки продавця (постачальника), податкова служба має направити запит із зазначенням у ньому всієї інформації зі скарги. Законом не передбачено конкретного строку для надання відповіді на такий запит. Зробивши аналогію із законом, можна зробити висновок, що відповідь надається платником податків протягом одного місяця.